En blogg om lite allt möjligt i Hannas liv, ex; katten F, träning inför tjejklassiker, god mat, resor, lärarjobb och allmänna tankar

torsdag, april 11, 2013

Hur många blev lärare för att de tycker det är kul att dokumentera?

Ursch i går var en lång och jobbig dag, när en kollega dessutom informerade om att detta var första veckan efter påsklovet höll jag på att trilla av stolen - har vi verkligen bara jobbat en vecka sedan ledigheten? Det var ju länge sedan jag var i Berlin! Eller...en vecka sedan var det ju....idag har det varit en bättre dag. Har vikarierat i klassen som jag blir klasslärare för nästa termin. Även om det var pratigt och tjat från mitt håll så var det en trevlig dag och klassen är mysig. Längtar till att jag blir klasslärare (även om jag just nu är glad över att jag inte har så många omdömen, ÅP:n m.m. att göra) tjänsten jag har nu är så himla rörig och det läggs på massa nya uppdag på mig hela tiden (ibland tillfrågas jag och ibland dyker det upp som en hara ur hatten eller hur man brukar säga) Jag springer mellan olika elever och olika grupper utan att hinna med det jag vill lära eleverna i fråga. Eleverna i 6:an har inte många dagar kvar innan betygen ska sättas och jag vill såklart göra allt för att de ska klara kunskapskraven. Stackars dagens elever, det är stora krav på dem!

Läser DN vid frukostbordet varje morgon och i stort sätt varje dag står det något om skolan. Idag handlade det om att 749 skolor fick besök av skolinspektionen förra året, 715 av dessa fick kritik. Det har även gått att läsa om de låga ämneskunskaperna hos eleverna, om att skolor får pengar som ska gå till resurser men som istället går till annat, skolor som inte har handlingsplaner kring kränkningar och för att inte glömma lärarnas uppdrag  och mycket mer. Tyvärr så är det oftast en negativ bild som ges av skolan. K'nns just nu ganska tungt att arbeta inom en sektor som bara får kritik efter kritik efter kritik. DOCK så vet jag att det inte är vårat (lärarnas) fel! De flesta lärare vänder på varje sekund för att få tiden att räcka till, frågan är väl bara; hur många valde att bli lärare för att det är kul att dokumentera och redovisa resultat i olika dataprogram? Jag valde att bli lärare för att det är oerhört kul att undervisa! Det är roligt att undervisa när man har planerat en lektion med ett innehåll som man tror ska locka eleverna och inspirera eleverna. Det är DÅ eleverna lär sig. Jag vill inte vara en lärare som inte hinner planera en inspirerande lektion. Jag vill inte bara en lärare som kopierar första bästa stencil för att jag inte hunnit tänka efter. Jag vill inte vara en lärare som låter eleverna arbeta i böckerna "för att det är lättast så" eller för att jag inte hunnit planera något annat. Jag vill vara en lärare som håller inspirerande föreläsningar/genomgångar, som hjälper eleverna framåt och jag vill utvecklas tillsammans med eleverna. Hur detta ska gå till i dagens skola vet jag inte, inte om jag inte vill jobba i stort sätt 24:7. Något måste ändras i dagens skola. Lärarna måste få tid att planera sin undervisning utan att behöva ha möten på planeringstiden, istället för att dokumentera hur vi ska hjälpa eleven behöver vi tid att faktiskt hjälpa eleven...jag kan just nu bara sucka över hur skolsituationen ser ut! Önskar att jag hade ork att engagera migi skolfrågan men det har jag tyvärr inte...kanske en dag....tur att det finns andra kloka personer som försöker! Jag hoppas de lyckas!

Bilden är från seriebloggen på unt.se.







1 kommentar:

Anonym sa...

Hähä, dokumentationen är i alla fall bra att ha på tassar.
Nelson, the cat