Dessa dagar har jag varit en flitig besökare på friskis & svettig, i måndags var jag ju på spinning, i tisdags var jag på ett SM-pass (styrka-medel), i går var jag på spinning och idag på ett sm-pass, som iof gick skitdåligt eftersom jag har ont i höger baksida lår och kunde inte göra vissa övningar ordentligt eftersom det gjorde så j*vla ont. Hoppas det känns bättre i morgon...nu ska iof kroppen få vila två dagar tills på söndag då det är dags för spinning igen.
I morgon är det heldag i skolan om lärares yrkesetik och sekretess, föreläsning och sedan grupparbete och sedan en avslutande föreläsning...ca 300 sidor att läsa till detta men jag har inte pallat det, -många som inte har, eftersom man koncentrerar sig att läsa all annan kurslitteratur som kommer på tentan. Det i morgon kommer inte att komma. Jag har skummat i böckerna och den om sekretess och tystnadsplikt m.m. verkar intressant och bra men jag har inte motivationen att läsa en bok som "inte spelar någon roll". Hmm ok, detta var en totalt fel inställning men hey, de får skylla sig själva när de lägger nått sånt så nära tentan. Dessutom blev jag så jäkla sur idag när vi hade ett seminarium om våran didaktiska analys som vi ska skriva. Alla har ju skrivit jätte bra och idag skulle vi gå igenom varandras i arbetslaget för att hjälpa varandra till att göra en ännu bättre text, vilket ju är jätte bra eftersom man ofta behöver någon annans ögon på en text som man jobbat med. Det som alla retade upp sig på var att vi nu fick en NY "checklista" över vad som skulle vara med och den stämde inte med den instruktionen vi arbetat utifrån. Dessutom var seminarium ledaren som en vägg som bara studsade tillbaka våran kritik utan att verken ta till sig den eller förklara eller diskutera...suck...och sen var den en som ställde en fråga om en viss grej som alla har lite svår att förstå (den didaktiska forskningen i Sverige) och hon brydde sig liksom inte om att förklara det...hon sa nått jätte fort men ingen fattade eller hängde med...inte kunde hon svara på några andra frågor heller eftersom "jag vill inte säga nått som ingen annan lärare säger till sina grupper för då blir det orättvist" ja shit, undra om de andra resonerar på lika dant sätt?!
Jaja, jag har lite att lägga till i min didaktiska analys för att den ska "uppfylla" de nya kraven...den ska vara inlämnade samma dag som tentan. Det där fattar jag inte heller, alla uppgifter ska vara inne samma dag som tentan och de säger att uppgifterna ska hjälpa oss i våran inlärning men om vi inte får respons på det vi lämnar in så känns det inte som om de spelar så stor roll ok uppgifterna ser till att vi läser litteraturen och jobbar lite med den men jag vet ju inte om jag tolkat allt rätt och så inför tentan om jag inte får se hur det gått på uppgifterna. Halva kursen går dessutom på att förstå vikten av "formativ" bedömning, vilket innebär att man ska bedöma eleverna under tiden och få dem att gå framåt i sin inlärning. Varför kan man inte undervisa som man lär?( Men det är väl svårt att "leva som man lär" oxå...) Dessutom kan vi bara få G, vilket jag tycker är dumt eftersom de ändå är examinerade, eller de kan de ju inte vara eftersom det kommer tas upp samma saker på tentan och vi kan ju inte bli examinerade på samma sak två gånger?! ja shit va lärarutbildningen är rörig!!!!
Nu tror jag köttbullarna börjar bli klara...
PUSS!!
1 kommentar:
hej skrutt, du låter som Nasse ser ut här nedanför... Irriterad???? Det finns något som kallas paralellprocss och goda förebilder. Har era lärare tänkt på det eller vill de att ni också ska gå ut och vara förvirrade lärare? Eller vill de kanske visa på alla dåliga exempel som ni itne ska ta efter för ni vet hur frusterade eleverna blir?
Hoppas köttbullarna blev goda :)
puss puss från Nelson som ällllskar köttbullar!
Skicka en kommentar